Microsoft Surface RT 10,6 inch / zwart / 64 GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 26 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Microsoft Surface RT 10,6 inch / zwart / 64 GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

michelovski 10-01-2015

Het leek zo mooi. Een kek model tablet dat makkelijk toepasbaar bleek op Office-programma's. In de praktijk een rampzalig product, gekocht bij MM. De accuduur is uitzonderlijk lang. Daar heb je de voordelen mee gehad. Hij is niet traag maar op den duur tergend traag. Apps werken niet. G-mail werkt niet, ets.. Ik heb grote spijt van mijn aankoop en hoop anderen hiermee te behoeden. Een IPad is toch echt stukken rapper.

sjefke002 11-01-2015

Het klinkt alsof je iets hebt binnen gehaald op je tablet, iets van een virus of zo... Heb je al geprobeerd te herstellen? (via pc-instellingen/bijwerken en herstellen/herstellen) Heb het namelijk ook een keer gehad dat weinig het meer deed en het tergend langzaam was... verkeerd appje of zo binnen gekregen, maar daarna deed ie het weer als vanouds.

Nick Westra 23-08-2014

Prima ding zo'n Microsoft Surface RT! Standaard Windows 8.1 en de nieuwste Office 2013 met Word, Excel, PowerPoint en Outlook al van tevoren geïnstalleerd. Zonder toetsenbord heb je een tablet waar je prima op kunt surfen, e-mailtjes tikken en versturen en e-books kunt lezen. En natuurlijk apps en spelletjes kunt downloaden.

Klik je het externe toetsenbord eraan en eventueel nog een muis, dan heb je ineens een laptop en kun je je gang gaan in de vertrouwde desktopmodus (wat lijkt op de Windows 7 interface) met Office 2013.

Prima apparaat om te kopen als je kinderen gaan studeren en een nieuwe laptop nodig hebben. Ga maar na; als je een losse laptop koopt, een losse tablet en je moet ook nog eens los Office 2013 aanschaffen ben je vele malen duurder uit.

Paar overwegingen vóórdat je aanschaft.
1. Dit is de Microsoft Surface RT en niet de Microsoft Surface Pro. Op de RT versie kun je bijvoorbeeld geen software installeren zoals je gewend was bij Windows 7, maar alleen apps in de blokjesinterface. Op de Pro versie kun je wél alles.
2. Inmiddels zitten we al aan de Microsoft Surface 3. Versie 2 was al een verbetering, maar versie 3 staat op momenteel op MIJN verlanglijstje als desktop/laptop/tablet-vervanger. Heb er al een tijdje mee mogen spelen en een geweldig ding! Alleen nog iets te prijzig.

Maar voorlopig eerst nog even m'n verhaal aftikken op mijn oude vertrouwde Microsoft Surface RT, versie 1 ;) Als je een goedkoop exemplaar kunt vinden op Marktplaats van één van de andere reviewers hier: gelijk doen!

michaelb070 21-03-2014

Prima apparaat nog steeds na een half jaar. Het apparaat heeft inderdaad wat kinderziektes gehad, maar als je deze goed update is het absoluut stukken beter dan de iPads die ik door de jaren heen heb gehad. Enige nadeel voor de minder technische gebruiker is vooral dat het echt Windows is qua updates. Als je het apparaat echter goed bijhoud, blijft deze veilig en wordt het steeds completer.

De app store groeit heel erg hard, dit komt mede omdat Windows 8.1 draait op zowel de mobiele telefoons van Nokia, Samsung, LG en Tablets, PC's en Latops. Kortom, ontwikkelaars vinden de weg steeds beter naar Windows 8.1.

Verder is het natuurlijk ontzettend praktisch dat je continue MS Office gratis tot je beschikking hebt, met name voor de zakelijke gebruikers onder ons is dit een voordeel.

Ja, Windows 8 is en blijft wennen, maar met een update naar 8.1 is al een hoop verholpen. De cover met toetsenbord is ideaal en ik heb totaal niks op te merken over de batterij. De prestaties van de batterij zijn zelfs bovengemiddeld, maar goed, hier zal schijnbaar verschil inzitten met enkel andere gebruikers.

Al-met-al heb ik een Surface prive en hebben we het inmiddels ook binnen het 50-man tellende bedrijf doorgevoerd. Tot nog toe bevalt het iedereen, maar zoals gezegd smaken kunnen verschillen.

nurt 04-03-2014

Toen ik de surface in mijn handen kreeg bij de mediamarkt, beviel mij de robustheid en de geintegreerde houder van de tablet. Usb aansluiting aan de zijkant heeft mij overgehaald, daar er geen enkel ander tablet op dat moment een geintegreerde usb poort had. Lekker makkelijk bestanden vanaf mijn usb stick rechtstreeks op de tablet bekijken.

Echter na een halfjaar heb ik spijt van mijn aankoop. Het crashed vaak. Typisch Windows weer. Youtube filmpjes crashen als ik deze via de browser afspeel. Accuduur valt zwaar tegen met 4 uur nonstop afspelen. Daarnaast is typen op de touchscreen een hel. En zeg nu niet dat ik er een toetsenbord bij moet kopen, want Samsung of de Ipad tablets typen super fijn. Waarom kan het daar dan wel?

Maar mijn grootste irritatie is toch echt het ontbreken van apps in de store. 80% van de apps zijn troep. Windows controleert niet welke apps toegevoegde waarde hebben en welke niet. Zo vindt je 19 apps met handleidingen voor verschillende browsers maar geen andere browser app dan de internet explorer om internet mee op te gaan. Chrome, opera en firefox hebben nog geen app voor de surface.

Een tab zonder de populaire apps is een Volvo met een Trabbant motor. Oh ja het wisselt geen bestanden via bleutooth of wifi met Samsung apparaten.

Stast nu op marktplaats. Ik ga voor een Samsung.

pottenbakker 04-02-2014

gekocht in de aanbieding bij MM. Dochter is 10 en wilde het beste van android, apple en windows 7 samen. Ik heb lang getwijfeld tussen Asus T100 (transformer) en deze. De Asus heeft volledige windows 8.1 aan boord. De Surface werkt met 8.1 RT. Voor mijn dochter is dat lekker simpel gebleken. Samen met de keycover is het een mooi klein praktisch pakketje. Apps die niet in de beperkte windows store zitten maakt ze als favoriet met tegel aan in explorer 11. Qua snelheid, robuustheid en stabiliteit verslaat hij de T100 met gemak. Ook beeld, batterijduur en geluid zijn duidelijk beter. Onder de touchwiz (metro) draait gewoon een beperkte windows 8.1 met gratis office. Je kunt dus nog steeds bij bestandsmappen en vele instellingen. Daarom geen spijt van mijn keus. Mijn dochter is er reuze blij mee, vriendinnen jaloers. De ipad blijft liggen.

jp59 09-01-2014

Gewoon goed. En de extra's, bv USB en office, extra opslagkaart.

Prima! En niet te vergeten: 16/9. Prima beeldverhouding.

Hans

Blok30 06-01-2014

Ik heb deze tablet gekocht in augustus 2013. Een mooie tablet voor een goede prijs. Ik heb de 64 GB RT versie met extra SD kaartje van 32 GB en dat is ruim voldoende voor al mijn muziek, foto's, apps, zo'n 20 TV films en een volledig werkgeheugen. Ik gebruik deze tablet vnl. voor thuiswerken, met gesynchroniseerde e-mail en agenda met werkplek.

Windows 8 RT-besturing is even wennen, en niet alle apps zijn gemakkelijk te vinden maar met zoeken in de Windows Store kom je een heel eind.
Goed geluid, zeker met in-ear phones, en een mooi beeld, alleen bij gestreamde filmpjes hapert het beeld wel eens (dat kan ook aan de wifi-verbinding liggen). Accu werkt 6 - 8 uur op één lading.
Opstarten kost soms wat tijd, en vooral als de tablet een tijdje uitgeschakeld is geweest. Maar een stuk sneller dan mijn laptop, en alle programma's zijn meteen paraat.
Kortom, prima apparaat voor zijn geld. Intussen (jan 2014) is hij nog een stuk goedkoper geworden na de introductie van de Surface 2).
Maar het mooiste is toch de touchpad, tegelijk beschermhoes, en de stevige behuizing, die tegen een stootje kan.

sjefke002 08-01-2014

Je kunt je tablet geheel updaten naar windows 8.1, gratis. Eerst via update tablet, en daarna komt in de store de resterende update van windows 8.1 tevoorschijn. Accu gaat volgens mij dan ook weer langer mee. Werkt helemaal prima bij mij.

manontl 29-12-2013

Zeer tevreden over de surface!
Een grote verassing na het uitpakken was de gratis update naar windows 8.1 waardoor bijvoorbeeld de skydrive als map in de windows verkenner kwam te staan en niet alleen maar in de skydrive app.
Verder werkt hij echt super voor studiedoeleinden. Het office pakket is erg handig, en als je werkt vanaf het bureaublad, kun je makkelijk meerdere vensters naast elkaar openen en hier tussen navigeren.
Ik vind dat er zat apps zijn, maar ik gebruik dan ook zeer weinig apps. gewoon facebook, email etc apps zitten er op.
Ik begrijp die enkele negatieve reacties die er zijn echt niet.
Als je deze tablet wilt kopen, moet je je realiseren dat je niet iets koopt wat vergelijkbaar is met een galaxy tab o.i.d. maar meer een studielaptop met wat leuke apps er bij.
Als je dat in je achterhoofd houdt, kan hij niet tegenvallen.

mausems 17-12-2013

Helaas dit apparaat aangeschaft maar beetje spijt hiervan!
Alleen maar apps zijn te installeren en gewone Windows programma,s lukt dus niet.
En kan ook niet wennen aan lelijke blokje in display!
Beetje een fail dit apparaat!

Mobywan 08-01-2014

Beetje een fail review dit. Het apparaat afzeiken omdat jij je niet goed hebt verdiept in het apparaat.

De Surface Pro past wellicht beter bij je.

michaelb070 18-12-2013

Beste Mausems, heb je wellicht bij de aanschaf de niet Windows RT versie te kopen, dan had je namelijk wel Windows programma's en .exe programma's uit kunnen voeren. Heb je daarnaast wellicht de systeemupdate uitgevoerd naar Windows 8.1 i.p.v. de standaard versie van Windows 8. Dit maakt namelijk in grafisch en optisch opzicht ook een enorm verschil. Wellicht een optie?

michaelb070 30-11-2013

Wederom een kleine update omtrent de Surface. Heb het apparaat nu een aantal maanden en deze bevalt nog steeds. Inmiddels de hele meuk van Windows 8 RT gratis gemigreerd naar Windows RT 8.1 en ik moet zeggen dat de update van Windows zeker een aanrader is voor alle bestaande en toekomstige Surface bezitters!

De gebruikerservaring gaat hierdoor namelijk zeer voorruit. In de tussentijd heb ik de Surface per ongeluk laten vallen van c.a. een meter op het scherm op de grond. Ik moet Microsoft complimenten geven, want het apparaat oogt niet alleen solide, maar is het ook!!! Daadwerkelijk geen krasje te bekennen en het apparaat werkt nog steeds net zo goed als voorheen.

Daarnaast eigenlijk weinig andere bijzonderheden meegemaakt, het apparaat werkt nog als de dag van aanschaf, zelfs iets beter dus met de Windows 8.1 update.

Hans Bout 03-11-2013

Zeer slecht

Apps installeren werkt niet.

Die functie is niet uit te schakelen.

Apparaat kan geen E-Pub files lezen omdat de App daarvoor niet te installeren is.

NIET KOPEN.

sjefke002 01-12-2013

Zoek een e-reader in de store. Ik heb zelf dreader en ik kan gewoon epub lezen.

In het configuratie scherm kun je je account beheren en kun je instellen of het wachtwoord gevraagd moet worden of niet.

Als iets niet lukt, dan eerst eens googlen voordat je hier dingen gaat zeggen die niet kloppen. En vraag het anders aan mij. Deze Windows werkt bijna hetzelfde als de Windows op pc.

Heb je je tablet al helemaal geupdate naar Windows 8.1? Zo niet, ga dat eerst doen. Eerst het tablet updaten, duurt wel een paar uur en moet een paar keer achter elkaar. Als er geen updates meer zijn, zou Windows 8.1 beschikbaar moeten zijn in de store. Kan even wat tijd tussen zitten.

sjefke002 04-11-2013

Zoek een e-reader in de store. Ik heb zelf dreader en ik kan gewoon epub lezen.

Heb je je tablet al helemaal geupdate naar Windows 8.1? Zo niet, ga dat eerst doen. Eerst jet tablet updaten, duurt wel een paar uur en moet een paar keer achter elkaar. Als er geen updates meer zijn, zou Windows 8.1 beschikbaar moeten zijn in de store. Kan even wat tijd tussen zitten.

IFIXIT 30-11-2013

"Apps installeren werkt niet"
Dan doe je iets heel simpels fout, je hebt b.v. geen internet verbinding?

"Na inschakelen door de klep te openen, moet je daarna nog altijd verplicht aanmelden met Microsoftaccount.
Die functie is niet uit te schakelen."
Kan wel, gewoon overschakelen naar een 'lokaal account'

"Apparaat kan geen E-Pub files lezen omdat de App daarvoor niet te installeren is"
Kan gewoon wel met de 'liberty app"

Is Hans Bout misschien een Apple gebruiker en verstokte Windows hater? ;-)

IFIXIT 01-12-2013

"Apps installeren werkt niet"
Dan doe je waarschijnlijk iets heel simpels fout, heb je wel verbinding met het internet?

Die functie is niet uit te schakelen"
Dat kun je wel uitschakelen door je aan te melden met een 'lokale account'

Dat kan wel met de app 'Liberty Book Reader"

sjefke002 31-10-2013

Sinds een paar dagen in het bezit van dit tablet. Liep al een paar maanden rond te kijken. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een ipad, maar aangezien daar geen enkele aansluiting op zat, viel deze voor mij af. De android systemen ga ik met een grote boog om heen. Ik vind het een ondoorzichtig systeem en ook na het zoeken op internet, blijkt dat heel veel mensen hier last van ondervinden. Dus heb ik mijn aandacht op dit windows tablet gericht en toen de winkel een leuke aanbieding mét touchpad had, overstag gegaan. Na het uitpakken meteen gaan updaten en na een aantal uur had ik dan windows rt 8.1. Wauw, wat werkt dat prettig! Zeer overzichtelijk en geheel aan te passen naar eigen wens.

De appstore biedt nog geen whatsap, maar daar gebruik ik mijn telefoon wel voor. Verder vind ik de appstore best wel goed gevuld eigenlijk. Leuke spellen gevonden en gespeeld. Nog geen hapering gezien in het beeld. Uiteraard veel meer dingen te krijgen, maar dat heb ik (nog) niet nodig.

Ik kan geen echte afsluitknop vinden voor de applicaties, maar als je de app naar de onderkant van je beeldscherm sleept en wacht tot ie kantelt, sluit ie helemaal af. Doe je dit niet, blijft de app toch open staan en je geheugen vullen. Pas wanneer je een tijd lang de app niet gebruikt, sluit ie zelf af. Eventueel tussentijds zelf af te sluiten in taakbeheer.

Muziek is prima af te draaien en geluid valt me 100% mee. Heeft ook geen problemen met het afspelen van films. Schijnt ook (bijna) elk bestand aan te kunnen.

De touchpad werkt geweldig. Goed aanslag gevoelig. Het is even wennen, want het zijn geen echte toetsen zoals op een toetsenbord, maar went snel genoeg.

Touchscreen is niet altijd even accuraat, maar voor mijn behoefte werkt het prima.

Verder lijkt het in veel opzichten op de gewone windowsversie, maar je kunt alleen apps uit de store installeren.

Ik heb de tablet voor als ik even mijn mail wil checken, spelletje wil doen, iets snel wil opzoeken en voor mee op vakantie. Voor het zwaardere werk ga ik achter mijn pc zitten.

Al met al zeer tevreden en kan hem iedereen aanraden.

sjefke002 09-05-2014

Ondertussen al weer ruim een half jaar in het bezit van de tablet. En helaas ook wel wat problemen met de tablet.

Ik kan al een paar maanden de store niet meer in. Diverse oplossingen gevonden op het internet, maar deze werken geen van allen. Het enige wat werkt, is een nieuwe account aanmaken, maar dan zou ik ook opnieuw moeten beginnen met een aantal spellen waar ik al vergevorderd ben... beetje jammer weer....

Vanavond heb ik ineens een blauw bureaublad, waar de snelkoppelingen ontbreken en ook de iconen van bijvoorbeeld wifi niet meer wordt getoond. batterijtje staat er nog wel, maar kan niet meer opvragen hoeveel stroom ik nog heb... Ben nu maar een systeemherstel aan het doen en hoop dat het dan opgelost is.

Als je niet meer in de store kunt komen... kun je dus ook geen programma's meer installeren... misschien toch een foute keuze gemaakt met dit tablet...?

Martijn 1977 13-10-2013

Prachtig dingetje :) Mooi beeld, intuïtief gebruik, gesplitst scherm, usb-aansluiting, toetsenbord, MS Office, de noodzakelijke apps zijn aanwezig. Gewoon top! En ja, RT is heel even wennen, maar in principe werkt het als elk ander toestel (tablet, smartphone). MS gaat gewoon met zijn tijd mee.

Onbegrijpelijk eigenlijk dat deze tablet zo slecht bekend staat. Ja, je hebt een stuk minder apps dan bij Android en Apple. Maar zeg nou zelf, hoeveel daarvan gebruik je nu werkelijk? Niet voor niets staan de meeste apps ongebruikt in de appstores.

Jeroen0407 04-09-2013

Ik heb ter vervanging van mijn ipad 1 de surface 32 gig aangeschaft. Deze twee kunnen niet met elkaar vergeleken worden maar ze hebben allebei hun + en - punten. Dit heeft verreweg het grootste deel te maken met het besturings systeem ios vs. windows.

+ internet explorer -> bedrijfsnetwerk (SharePoint) werkt zoals je gewend bent
+ flash pagina's doen het wel
+ Microsoft lync werkt perfect
+ Office meegeleverd
+ OneNote als applicatie
+ handschrift herkenning als invoer mogelijkheid
+ het Touch cover werkt prima
+ Geen apple cencuur op youtube

Nadelen:
- van de 32 gig blijft na aftrek van besturingsyteem en herstel file ongeveer 20 gig over
-Microsoft silverlight werkt niet, hierdoor werken sommige websites niet goed (kpn itv bijvoorbeeld)
-Het standaard email programma ondersteund geen pop3. In oktober komt echter outlook beschikbaar met de 8.1 update.
-Er is geen spotify app. beschikbaar voor windows rt. Zal ook wel niet komen want er zit xbox music op (niet zo goed als spotify)

michaelb070 02-09-2013

Ik ben een zeer trotse bezitter van een Surface RT. Hoewel het apparaat door de Apple liefhebbers neer zal worden gehaald, kan ik aan deze groep slechts aanbevelen een weekje met dit apparaat op pad te gaan.

Beeldscherm is zeer goed, reactiesnelheid zeer tevreden over, office 2013 is gratis meegeleverd (is een RT versie, maar merk je verder weinig van), alles kan ik synchroniseren met thuisnetwerken, kantoor en de universiteit, kortom dat is helemaal top allemaal.

Dankzij de cover met geintegreerd toetsenbord kan ik zeer snel typen en behoud ik het volledige beeldscherm, echt een super innovatie en zeker aanbevolen voor iedereen die een Surface aan zal schaffen. Koop de originele cover met toetsenbord erbij!

Windows RT (Windows 8 qua besturing e.d.) werkt zeer goed en stabiel. Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een weekje duurt voordat je alle bewegingen e.d. doorhebt, maar daarna werkt het apparaat super vlot.

Je beschikt over een 32 GB wat voldoende is en wil je meer kun je er een SD kaart inzetten van maximaal 64 GB extra. Daarnaast beschikt het apparaat over een USB poort, wel zo handig. De standaard i.c.m. het eerder aangehaalde cover toetsenbord (toetsenbord in het coverhoes verwerkt) converteert de Surface in een praktische laptop. Verder beschikt het apparaat over magnetische connectoren voor o.a. opladen en je apparatuur, ook vrij origineel moet ik zeggen. HDMI e.d. zitten natuurlijk ook aan boord en dankzij de NVidea grafics laat het beeldscherm niks te wensen over.

Synchronisatie met al je randapparatuur is zo verschikkelijk eenvoudig, dat het oprecht een verademing is na mijn iPad.
Ja, het is waar er zijn maar 110.000 + apps beschikbaar momenteel en voor een iPad veel meer. Echter heb ik bij de Surface ervaren dat er gewoonweg veel meer mogelijk is. Het is allemaal stukken uitgebreider en vooral praktisch voor de zakelijke gebruiker en student. Wil je een Tablet puur voor spellentjes e.d. dan zit je bij Apple of Android wellicht beter, maar zoek je een zeer solide, krachtig en compatible apparaat voor werk of studie, dan is dit zonder enige twijfel de juiste keuze. Zet alleen wel even al je Windows ervaring opzij, want windows 8 werkt toch echt een stukje anders, maar dat wend vrij snel ;)

mausems 22-03-2014

Komt op mij neer als een Microsoft verkoop praatje, zeker ook je waardering van 3 x 10 punten komt bij deze tablet beetje ongeloofwaardig over!

kddraak 08-08-2013

Nu de prijzen flink zijn gezakt, heb ik er 1 aangeschaft. Deze is voor thuisgebruik. Ik heb nog een Samsung Galaxy note 8.0 en deze is voor onderweg. De Surface rt weegt 676 gram en de Samsung slechts 338 gram.

Het scherm is gewoon goed. opstartsnelheid vanuit slaapstand erg snel. Accuduur is erg goed (ongeveer 10 uur). Moest even wennen aan windows rt, maar het is een mooie os voor tablets. Het ziet is gewoon veel strakker en zakelijker dan ios en android. Het werkt erg prettig met tegels i.p.v. iconen. Het scherm meet 10.6 inch en dit is gewoon ideaal voor mediaconsumptie. Je kunt net wat prettiger surfen op het internet en bij films en Youtube moet ik de surface zelfs flink van mij afhouden wil ik het beeld goed kunnen overzien.

De standaard 2.0 usb pakt al mijn randapparatuur. Dit is een groot pluspunt. Bij normale tablets is dit niet mogelijk aangezien ze geen 2.0 usb hebben. De normale desktopomgeving werkt precies zoals mijn normale windows labtop. Mappenstructuur en drag and drop. Het netwerkcentrum pakt mijn nas en mijn eigen laptop. Werkt gewoon uitstekend.
Het enige wat niet kan is externe programma's installeren. Dit kan alleen via de Windows appstore. De appstore is niet zo groot als bij Appel of Google, maar 75% vande apps in het betreffende stores worden zelden of nooit gedownload. Lekker belangrijk of je een miljoen apps hebt of 110.000. Bijna helemaal vergeten. Standaard krijg je er office 2013 erbij. Vind ik belangrijker dan een een miljoen apps.

DoHa 18-07-2013

Heb de surface nu inmiddels bijna 4 maanden en het blijft een leuk, makkelijk en handzaam apparaatje.

Enige minpuntjes waar ik tegenaan loopt is
-dat ik niet kan kijken naar digitale tv van KPN omdat Microsoft de installatie van silverlight niet ondersteund - hopelijk maken ze hier nog werk van!?
-En het gebrek aan (extra) app's

En dan die "vingers" op het apparaat zowel aan de buitenkant als op toetsenbord en op het scherm....dat ze daar nog niets op gevonden hebben.....buiten regelmatig schoonmaken dan!(of je moet daar tegen kunnen natuurlijk!?)maar goed, dat is een "probleem" waar je bij elk touchscreen tegenaan loopt.
Er zijn natuurlijk zgn."plakvelletjes" voor maar blijft de buitenzijde evenals het toetsenbord nog onder zitten.

Ik blijf erbij dat een desktop computer mijn voorkeur heeft
maar desondanks blijft ie (als extra toevoeging) fijn in gebruik dus blijkt een goede aankoop geweest!

db71 24-05-2013

Zeer goede tablet en in combinatie met het touch of type toetsenbord kan je hem rustig een netbook noemen. Standaard office, dus ook zakelijk goed te gebruiken. Ik had hiervoor een Samsung galaxy tab 10.1, maar die had ik na een paar weken aan mijn vader gegeven omdat ik er niet aam kon wennen. De Surface gebruik ik bijna dagelijks...

dylandejong 19-04-2013

Zocht een vervanger voor mijn 15,6 inch laptop. Hij was te zwaar en te lomp om mee te nemen. Ik zocht een tablet waar Office op kon draaien en zo kwam ik uit bij de tablets met Windows 8 of RT. Na gekeken te hebben op deze site en tweakers, dus voor deze kwalitatief goede en een redelijke prijs met toetsenboord genomen.
Bezit de Surface nu 2 weken en heb er geen moment spijt van gemak. Het toetsenboord is even wennen, maar daarna kan je in een redelijk vlot tempo typen.

Voordelen:
- Windows RT
- Office 13 (word, excel, PowerPoint, one note)
- Snelheid (gemakkelijk 5 apps tegelijk draaien)
- Toetsenboord

Nadelen:
- accuduur (i.v.m. de Ipad)
- relatief weinig apps in de windows store

DoHa 28-03-2013

Had eerst een laptop gekocht (ter vervanging van mijn huidige) maar was hier niet echt blij mee. Dus terug naar de winkel en die adviseerde mij deze Surface en heb daar nog geen minuut spijt van gehad.

Overigens gekocht bij MyCom in Tilburg waar ze een geweldige!! service hebben! Compliment voor de jongens daar! Maar goed dit terzijde.

Had aangegeven dat het apparaat klein en “makkelijk te pakken” moest zijn, gebruiksvriendelijk maar vooral snel en dat heeft deze Surface allemaal. Wat ik voornamelijk fijn vind is dat ie het “gewone” computer gebruik combineert met de tablet-mogelijkheid doordat ie gewoon met windows draait in combinatie met het officepakket maar wel los te koppelen is en daardoor ook te gebruiken is als tablet. Van beide werelden het beste dus.

Waar ik bij de tablet die draait op android aanliep tegen het (heel andere) gebruik van de apps en vooral waar ik later e.e.a. terug kon vinden gaat dit helemaal vanzelf omdat het net werkt als m’n gewone pc met als extra toevoeging de touch wat zéker een hele grote plus is! Touch en window 8 blijkt perfecte combi!

Verder voelt het apparaat stevig en degelijk aan en ook het typecover is makkelijk in het gebruik en voor mij een welkome aanvulling.(is tevens ook beschermer en daardoor ook handig om de Surface mee te nemen) Hij moet overigens wel op een vlakke ondergrond liggen omdat ie anders wat instabiel te gebruiken is. Maar hij is natuurlijk ook heel makkelijk los te koppelen en als “tablet” te gebruiken. De uitklapbare standaard is dan ook een welkome aanvulling want als je ‘m in de hand wilt houden zorgt de standaard ervoor dat je daar gemakkelijk je hand onder kunt schuiven zodat je meer houvast hebt.

En al blijft een desktop toch mijn voorkeur hebben als makkelijk handzaam apparaatje voor (de dagelijkse dingen) erbij is ie super! Kortom een perfect, klein, snel apparaatje dat supermakkelijk werkt en zéker te gebruiken is als laptopvervanger!

Ik ben in elk geval een super-tevreden gebruiker!

DoHa 10-11-2013

Probleem om digitale tv van KPN te kunnen kijken is inmiddels via een update opgelost!

Elroy1972 08-03-2013

We waren op zoek naar een vervanger voor de huidige laptop. Doel: meer flexibiliteit, zoals van een tablet, maar wel het gemak van een systeem waar je ook nog iets mee kon produceren, waaronder Office.
Deze Surface heeft een erg mooi en degelijk design. Wel de typecover erbij gekocht i.p.v. de touchcover - deze laatste zag op het oog nl. erg plastic uit. Er zit één usb aansluiting op, maar recent een usb hub gekocht met 4 usb aansluitingen. Naast een draadloze muis is het ook wel eens nodig dat je een externe schijf wil koppelen. Dus dit werkt perfect.
Verder nog een mooie case erbij gekocht om 'em makkelijk mee te nemen. Nu is 'ie helemaal af. Tot dusverre nog niet echt last gehad van Windows RT d.w.z. het niet-volledig open windows. Is ook een kwestie van het gebruik gedeeltelijk aanpassen. Een tevreden gebruiker.

JanchKk 24-02-2013

Ik wilde al een tijdje een tablet maar dan wel eentje waarop ik makkelijk allerlei randapparatuur zou kunnen aansluiten want mijn hobby is vogelfotografie en dan zit je, bv in de vakantie, nogal eens met grote hoeveelheden foto’s die je graag op een extern schijfje zou willen zetten om weer ruimte vrij te maken op je geheugenkaartjes. Ik kan natuurlijk ook mijn laptop daarvoor op vakantie of in het veld meenemen maar die weegt dan wel ruim twee kilo en dat vind ik te veel gezeul.

Sinds de aankondiging ging mijn belangstelling dan ook uit naar de Surface RT van Microsoft. Daarop is Windows 8 geïnstalleerd en dat is even wennen want dat werkt het beste met een touchscreen om de Apps te activeren maar omdat ik Windows 8 ook al op mijn laptop had geïnstalleerd was ik ook al zonder touchscreen vertrouwd met de mogelijkheden.
Op de RT kun je geen windows .exe programm's (bv Photoshop of Zoombrowser) draaien. Daarvoor moet je de Pro versie kopen of uiteraard een Windows 8 pro tablet van een ander merk.

Gelukkig kun je op de RT wel naar een desktop omgeving waarop je, voor mij het belangrijkste, met de reguliere Internet Explorer en Windows Explorer kunt werken. Vooral de laatste is erg handig want daarmee zie je dus je mappen en bestanden in de Filebrowser zoals je dat ook onder het "ouderwetsche" windows XP of 7 gewend was. Je kunt erin rommelen, verplaatsen, bekijken, etc... Kortom alles wat je op je pc of laptop ook met bestanden kan doen.

Ik heb dus de RT aangeschaft met 64GB aan boord plus nog de Touchcover waarmee je de tablet kunt beschermen maar die je ook als
toetsenbord + touchpad kunt gebruiken. Je hebt dan een soort laptop light.
Daarnaast heb ik nog een Microsdxc (64 GB) kaartje gekocht en in de tablet gestoken. Ik heb daarmee nu in totaal netto zo'n beetje 100 GB aan opslag tot mijn beschikking.

Maar dat zal natuurlijk niet altijd voldoende zijn dus moet ik er ook een externe schijf aan kunnen hangen. Dat kan want de RT heeft naast WIFI, Bluetooth en HDMI ook een volwaardige USB 2.0 poort.
Juist toen ik de mogelijkheden aan het onderzoeken was kwam er een email advertentie binnen waarin een externe Toshiba USB 3.0 500 GB schijfje
werd aangeboden voor 49,90. Deze heb ik dus ook maar gelijk aangeschaft plus ook nog een USB-hub met vier poorten. Je weet tenslotte maar nooit.

Hoe werkt het nu in de praktijk?
Als eerste heb ik op een Sandisk CFII kaartje zo'n 5GB aan foto’s (220 RAW’s) gezet en deze vanaf een cardreader ingelezen op het sdxc kaartje in de tablet.
Dat duurde zo'n 5 minuten, dus grofweg 1 GB per minuut.
Daarna heb ik het Toshiba schijfje aangesloten (werd gelijk herkend en was binnen een paar seconden gereed om te gebruiken)
en vervolgens de foto's daarop overgezet. Dit ging met dezelfde snelheid.
Ik was benieuwd of de accu van de RT het wel zou kunnen trekken maar dat was absoluut geen probleem.
De hele exercitie had 5 % van de accucapaciteit gevergd.
Ik had nu dus de foto's zowel op de tablet als op de Toshiba schijf staan. Afgezien van de grotere hoeveelheid beschikbare ruimte is het best een veilig idee om je foto's op twee verschillende plekken te kunnen bewaren.

Als laatste test heb ik de foto's rechtstreeks vanaf de cardreader naar de Toshiba overgezet. Daarvoor heb ik de USB-hub aangesloten en hierop zowel de cardreader als de Toshiba ingeplugd. Dit ging ook probleemloos.
Omdat de verkenner ontzettend veel klikbare icons en pulldown menu’s heeft is het soms lastig die met de vingers te bedienen, je zit er gauw naast.
Gelukkig gaat dat dan veel nauwkeuriger met de Touch cover. Je hoeft de toetsen maar heel licht aan te raken en ook het aanwezige Touchpad werkt net als op een laptop.

Omdat ik over een draadloze muis beschik heb ik die ook nog even als 3e apparaat in de USB-Hub geprikt en tja, dan heb je dus echt de complete laptop ervaring! Ik denk dat je ook nog best meer apparaten kunt aansluiten, zolang die maar niet te veel stroom trekken van de USB-poort.

Fijn is dat je in de Windows verkenner de map op bv je externe schijf kunt aanklikken en dan zie je rechts de thumbnails van al je foto's verschijnen. Je hebt dan gelijk een check of ze goed zijn overgezet.
Dubbelklikken op een foto en je krijgt hem in groot formaat te zien. Voldoende om te beoordelen of hij de moeite waard is om te bewaren.
Opvallend vond ik dat de RAW's van mijn 7D probleemloos werden weergegeven. Wat mij opviel is dat het scherm ook buiten in zonlicht zeer goed af te lezen blijft.

Dat windows 8 nu nog minder apps heeft dan de iPad daar maal ik niet zo om. De apps die ik het meest op m’n iPad gebruik zijn Nu.nl, Nos, Weer, en wat kranten. Deze zijn ook beschikbaar voor Windows 8 en tja, iedere dag komen er apps bij maar er gaan maar 24 uur in een dag en een mens heeft soms ook nog andere dingen te doen dan alleen maar met apps bezig zijn. Tenminste, ik wel.

Ik heb nu een WindowsPhone, een Windows 8 laptop en een Windows 8 RT. Leuke extra is dat je tussen die verschillende platforms foto’s en documenten kunt uitwisselen via Skydrive. Hoe dat precies gaat moet ik nog uitzoeken maar dat het handig kan zijn staat voor mij wel vast.

Al met al ben ik uitermate tevreden over de RT. Ik heb nu een zeer veelzijdige tablet, met uitgebreide aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur, en die ik met heel weinig moeite in een laptop kan omtoveren en nee ik kan geen .exe’s draaien maar wel werken met, Internet Explorer, Windows Explorer en de meegeleverde Office 2013 en alles wat ik daarmee aanmaak op mijn wireless Brother HL-2170W printen die, hoewel al weer een paar jaar oud, ook direct werd herkend door de RT.

LindavWeerden 09-02-2014

Beste JanchKk,

Fijn jouw uitgebreide omschrijving te lezen. Ben je nog steeds zo enthousiast?

Wij zijn op zoek naar bovenstaand, maar ook naar mogelijkheden icm:
- downloaden films van sites en opslaan op tablet of SD kaart.
- is er een virusscanner nodig?
- zijn de apps gratis of voor een mooie prijs te koop
- zit er een camera op de tablet en zo ja, welke kwaliteit
- is er een printer op te installeren?

Hartelijke groeten,
Linda van Weerden

JanchKk 12-02-2014

Linda, zelf download ik geen films maar het lijkt mij geen enkel probleem want PDF's kun je ook direct bekijken of opslaan voor later.

Een virusscanner zoals op je PC kan niet draaien op de Surface RT. Maar op de Surface wordt standaard Microsoft Security Essentials (MSE) meegeleverd. Dat gebruikte ik ook al tot volle tevredenheid op mijn PC en op de Surface draait het net zo stilletjes op de achtergrond.

Er zijn gratis apps maar ook betaalde. Zelf gebruik ik bv de gratis Telegraaf, NOS, Nu.nl, NPO (Uitzending gemist), rt(XL)= Uitzending gemist van RTL, Teletekst, ING, etc...

De Surface heeft twee camera's. Een front ( zodat iemand met wie je chat je kan zien) en een backside camera. De backside heeft de hoogste resolutie en er komen redelijke foto's uit maar haalt het natuurlijk niet bij een DSLR.

Zoals je kunt lezen print ik met Wifi naar mijn Brother printer. Maar je kunt er denk ik ook een printer via USB aanhangen.

Ja, ik ben nog steeds uitermate tevreden met mijn RT. Onlangs heb ik een abonnement genomen op de Xbox Music Live pass (zoiets als Spotify maar dan van Microsoft) en draai nu (via een Bluetooth adaptertje op mijn versterker in de huiskamer)alle muziek die ik wil. Een CD zet ik praktisch niet meer op.

Echter, als ik hem nu zou moeten kopen zou ik toch voor de Surface 2 gaan. Deze heeft weer een hogere Beeldscherm resolutie, een fraai verlichte Touch/Type-cover en bovendien ondersteuning voor WiDi/ Miracast. Daarmee kun je foto's en filmpjes draadloos op je TV afspelen. Nieuwe RV's ondersteunen dit al en op de oude modellen kun je daarvoor een adapter kopen.

oost60 19-02-2013

Ik heb de 64 Gb uitvoering vanuit the USA meegenomen.
Omgezet naar de nederlandse uitvoering was geen probleem. Apps installeren is nog niet helemaal goed, maar verbetering is onderweg, want Nu.nl draait nu zoals het moet.Ook de telegraaf.nl is zonder opstart problemen sinds begin dit jaar on line. Alle office apps zijn zonder meer goed, even wennen aan de interface, maar dat is het eigenlijk.

Rian89 05-02-2013

Sinds een aantal dagen heb ik deze tablet in bezit. Ik zocht een mobiel apparaat die grotendeels mijn verouderde laptop moest gaan vervangen. Natuurlijk lag een Ipad of Android-tablet voor de hand, maar die zijn maar matig geschikt voor tekstverwerking. In verband met mijn studie was dit voor mij wel belangrijk. Toen ik verder om me heen keek, stuitte ik op de Microsoft Surface RT.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeer positief! Ik heb bij de tablet ook de type cover besteld. Deze combinatie werkt perfect. In feite werkt het apparaat met toetsenbord een mini-laptop. In combinatie met het Microsoft Office 2013 pakket is dit ideaal voor tekstverwerking. Zonder toetsenbord heb je een volwaardige tablet.

De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:
- Goede beeldkwaliteit (met speciale sensor voor zonlicht, waardoor je scherm automatisch de helderheid aanpast)
- Goed geluid
- Microsoft Office 2013
- Toetsenbord met touchpad
- Breedbeeldformaat
- Stevig toestel
- USB aansluiting, micro-HDMI en SD-lezer
- Goede batterijduur
- Skydrive: handig netwerk om toegang te krijgen tot je documenten vanaf al je apparaten
- X Box Live
- Handig switchen tussen apps
- Handige uitklapbare standaard
- Toegang tot de Oude vertrouwde Windows desktop (hoewel de mogelijkheden binnen deze desktop beperkt zijn)

Nadelen:
- Weinig apps verkrijgbaar (maar ik verwacht dat daar op korte termijn verandering in komt, zodra de tablet wereldwijd verkrijgbaar is)
- Kwaliteit van de camera's bij weinig licht valt tegen
- Verouderde apparaten worden door de tablet niet herkend
- Systeem kost enigszins tijd om te leren kennen, maar met mijn doorsnee verstand van computers e.d. kon ik me na een dagje al redden
- Geen meldingsled

Het eindoordeel: wat mij betreft een fijn, solide apparaat en naast entertainment ook bij uitstek geschikt voor studie/zakelijk gebruik. Het is een duur apparaat, maar tot nu toe is het de investering waard.

Ben je op zoek naar een tablet louter voor entertainment, dan zou ik toch gaan voor de Ipad of Android-tablet, vanwege het gebruiksgemak en de appstores.